Väčšina Slovákov odmieta viacero navrhovaných zmien v ZP

12.04.2007 Celý región

Zákonník práce (ZP) by mal byť formulovaný tak, aby mal pozitívny vplyv na hospodársky rast Slovenska a zároveň pôsobil na znižovanie nezamestnanosti.
Myslí si to viac ako 85 % dospelých Slovákov. Väčšina obyvateľov zároveň odmieta viacero navrhovaných zmien v súvislosti s pripravovanou novelizáciou pracovného kódexu. Kritickí sú tiež k práci slovenských odborov.
Vyplýva to z prieskumu verejnej mienky, ktorý sa uskutočnil od 22. do 28. marca tohto roka na vzorke 1 000 respondentov a je reprezentatívny na celú populáciu Slovenska staršiu ako 18 rokov. Vypracovala ho spoločnosť GfK Slovakia pre Republikovú úniu zamestnávateľov (RÚZ).
Takmer 60 % dospelých obyvateľov Slovenska nepodporuje zmeny ZP smerujúce k obmedzeniu vykonávanie zamestnania ako živnostník. Takéto opatrenia, naopak, podporuje tretina (33,1 %) obyvateľstva. Najväčší odpor proti zamýšľaným zmenám je pritom v radoch samotných živnostníkov, keď nové návrhy podporuje 20 % z nich, kým proti navrhovaným zmenám je 78 % živnostníkov.
Nadpolovičná väčšina dospelých obyvateľov Slovenska nesúhlasí ani so zvýhodňovaním odborárskych pracovníkov. Zvýšenú ochranu odborárskych pracovníkov proti prepusteniu podporuje približne 40 % populácie Slovenska. Proti takémuto zvýhodňovaniu je však približne 56 % obyvateľov. Podobná väčšina nepodporuje platenie miezd odborárskych predstaviteľov z prostriedkov zamestnávateľa.
Približne 55 % obyvateľov Slovenska starších ako 18 rokov je toho názoru, že slovenské odbory nevedia dostatočne účinne a odborne zastupovať záujmy pracujúcich. Práci odborov, na druhej strane, dôveruje 38 % dospelých Slovákov. Kritickejšie názory na prácu odborov majú mladší ľudia, živnostníci, ale aj ľudia s vyšším vzdelaním a vyšším príjmom. Pozitívnejšie hodnotia odbory hlavne starší obyvatelia, dôchodcovia a ľudia s nižším vzdelaním, nižším pracovným zaradením aj nižším príjmom.
Obyvatelia Slovenska sa kriticky vyjadrili aj k exkluzívnej spolupráci Konferencie odborových zväzov (KOZ) s jednou politickou stranou. Takúto spoluprácu považuje za správnu 12 % dospelej populácie Slovenska. Naopak, za nesprávnu ju považuje približne 84 % Slovákov. Tento názor je pritom veľmi podobný vo všetkých skúmaných cieľových skupinách.
GfK Slovakia pôsobí na trhu marketingového prieskumu a poradenstva. Vznikla v roku 1991 v Bratislave a je súčasťou celosvetovej siete GfK so sídlom v Norimbergu. Spoločnosť zabezpečuje komplexné služby v kvantitatívnom a kvalitatívnom prieskume trhu a v marketingovom poradenstve na celom území Slovenska, prostredníctvom sesterských a kooperujúcich spoločností aj v zahraničí.
GfK Group patrí s viac ako 130 pobočkami a zastúpeniami v 70 krajinách sveta medzi najväčšie svetové prieskumné agentúry. V celosvetovej sieti pracuje 7 900 kvalifikovaných zamestnancov, ktorí svoje aktivity delia na 5 oblastí: Custom Research, Consumer Tracking, HealthCare, Retail and Technology, Media. V roku 2006 dosiahli tržby spoločnosti 1,1 miliardy EUR, v prepočte 36,7 miliardy SKK, čo predstavovalo takmer 19-% medziročný nárast.
TASR o tom informovala marketingová a PR manažérka GfK Slovakia Lucia Rumanová.
(TASR)
 

Vyberte región

mark